Thailand!

Okej, det är måndag och jag är sjuker. Jag är verkligen sjuk, låter som en 13-årig pojke som nyss kommit in i målbrottet, huvudet sprängdes i går och min pigghet är inte den bästa. Idag har jag barnpsykologiprov och jag kunde verkligen inte plugga igår, ska prata med läraren om det. Jag fick typ stresssjuka, har aldrig känt så, skitläskigt. Började till och med att skaka. Fy fan...det är första gången. Jag känner mig inte alls glad just nu, därför har jag inte bloggad på länge heller, har helt enkelt inte haft tid. Hur hemskt låter det inte? Fy, jag hatar vardagen och skolan just nu, jag vill bara ha Sommarlov!! Jaja, nog om mig. Jag har ju lovat er ett Thailandsinlägg, så här kommer det, Jävligt långt bara ;) Jag tänkte så här med, ni kommer säkert inte orka läsa allt, men gör det snälla ;) haha bilderna får ni i slutet eftersom jag inte riktigt vet vilken bild som togs vilken dag. Enjoy

2-3 April:
Dagen vi åkte, cyklade självklart ner till Kungsmässan innan och köpte det sista, panikköp kallas det, men jag var tvungen att inhandla lite godis xD haha. Klockan 4 gick planet om jag inte minns fel. Först 6 timmar till Sharjah i Förenade Arabemiraten, nu har man varit där ;) Och sedan 6 h till Phuket. Äntlingen framme, puh fast flygresan var faktiskt inte så jobbig som jag trodde. Väl framme på hotellet var vi så trötta, jag syftade på mig och Therese som delade rum. Vi somnade nog på 3 sekunder ;)


4 april: Vi gick upp klockan 8, det gjorde vi varje dag om jag inte minns fel. Sedan gick vi till stranden för första gången, då fattade jag det. Jag var i Thailand!!!! Herregud, och jag SKA tillbaka så är det bara! Var där i några timmar, och bara njöt. Gick sedan till hotellet och duscha, fixa oss inför kvällen, detta gjorde vi varje dag runt 6. Sedan ut och äta middag, shoppingen började redan då ;) Jag har verkligen ingen koll på när jag köpte alla saker, men jag shoppade faktiskt inte alls så mycket som jag trodde. Men ni får se bilder lite under våren helt enkelt, jag skriver när jag har på mig nått, lovar ;)


5 april: Denna strand dag spenderade vi på Kamala beach. Helt underbar den med, som alla dagar i två veckor var det c. 35 grader i skuggan, då cirka 50 grader i solen. Jag försöker inte göra er avundsjuka ;) brände mig lite, suprise! Men men nu är det brunt ;) Sedan kom ett ösregn på kvällen, helt sjukt! Har nog aldrig sett så mycket regn...Köpte ett linne, och en ny skolväska, Jimmy Choo, jo säkert men jag bryr mig inte om märket utan den var grymmt snygg ;)


6 april: Frukostbuffén startade dagen som vanligt. Massa gott med massa frukt såklart ;) Halva dagen spenderade vi på playan såklart, inga tvivel på det. Jag och Therese gjorde fransk manikyr på stranden för c. 50 spänn, inte helt fel! ;) Gick från stranden lite tidigare, badade och slappade lite runt poolen vid hotellet istället.


7 april: Gick upp klockan 6 thailänsk tid. Åt frukost superfort! Utflyktsdag! Vi åkte buss i 3 timmar inåt landet till Khao Sok nationalpark. Där paddlade vi kajak, gummibåt i c. En timme på en strömmande flod i regnskogen, mycket coolt och sedan red vi elefant lika länge. Våran elefant hette Puki, med en jättegullig chafför, eller vad heter det? Elefantförare? Där fick vi lunch med. Puki var mycket tävlingsinriktad trodde vi, han ville aldrig vara sist och han ville absolut inte gå påp stigen, utan han tog den krångligaste vägen, brantaste uppför och nedförsbackarna, hahha men det var jättekul! Sedan var det bussresa hem i 3 timmar igen, men det var inte så farligt, det var en minibuss. Sedan ut på kvällen som vanligt.


8 april: Denna dagen spenderades på Karon beach. Therese gumman började flå, det började med Afrika mönster som sedan utvecklades till hela världen xD. Regnade lite på eftermiddagen så vi gick "hem" tidigare än vanligt. Åkte istället in till Patong, ett shoppingställe där vi spenderande massa pengar! Köpte b.la en chockrosa resväska att ha när man åker bort, över kanske en helg. 3 klänningar blev det med ;) Sedan blev det lite flummande och tjejsnack på rummet :)


9 april: Åkte denna dag till Ya noi (?) strand, även regnet kom dit men det störde inte mig. Det gjorde inte så mycket eftersom det försvann lika fort som det kom. Jag och Therese åkte denna dag själva in till Patong och shoppade massa. 3 klockor, 4 armvand (presenter), 3 linnen, och lite smink.


10 april: Var på "våran" strand hela dagen, d.vs Kata beach. Therese åkte parasailing, ascoolt så det ut att vara, jag ville med men jag blev väl för snål antar jag. Inte feg iaf!! XD Åt efter fixning på en dansk/thailänsk resturang xD haha, åkte sedan till Patong igen, och gissa vad vi gjorde jo: SHOPPADE xD


11 april: Utflykt igen. Åkte först en tim me minibuss till en jättelyxig hamn, sedan åkte vi speedbåt till Phi phi island. Det var jag, Therese och Anna-Karin som gorde detta. Vi snorklade, tittade, badade, solade och lunchade på de mest underbaraste jag sett! Helt sjukt fint, det finaste jag hitills sett! Senare hemma åkte vi till ett ångbastu ställe. Nu tänker säkert ni ångbastu i Thailand! Men ja, det var typ 70 grader där inne skulle jag gissa, vi peelade av oss gammal hud som sedan skulle bli fräch. Sedan i ångan var det några slags örter som skulle vara bra för huden. ;) Sedan på kvällen åt vi självklart middag!  


12 april: Karon beach. Våghöjden var cirka 3 meter så vi blev i princip dränkta varje gång vi skulle bada, det var jättekul förutom när man voltade hit och dit. Detta var iof inte så bra för min små öron som resulterade till att jag fick lock som varade resten av veckan, släppte när jag kom hem till Sverige. Efter dagen hade man sand verkligen överallt, inte så fräscht men men. Tog det lugnt på rummet innan vi åt middag och åkte till ännu ett shopping tält. Köpte en t-shirt och en plånbok.


13 april: Tha day! Min 18-ÅRSDAG!!!! Wieeeehoooo, först måste jag ännu en gång tacka alla facebook grattis och sms, det blev dyrt för mig men det var det värt! Nu är jag 18, det gillar jag! ;) Dagen började med att jag vaknade med fin sång från alla, fick 2 jättefina armband och ett jättefint halsband från alla. Den 13 april innebär Thailänskt nyår varje år, så även denna dag. Det kallas Songkran och är den viktigaste och mest kända och den gladaste av de thailändska högtiderna. För människorna i Thailand är den en högtid när de kan kasta vatten på varandra, och även om den har en religiös betydelse så var det kul fast vissa människor ville verkligen att man skulle hälla vatten över dem, och sedan tackade de typ 1000 gånger, en gång tvingade en pappa mig att hälla vatten över hans 1 åriga lilla son, jag ville inte men han förde min hand över den lilla så jag var tvunge, det var hemskt tyckte jag. Alla blev genomvåta, vi gick runt på gatorna och blev i princip dränkta. Therese blev nog mest intvålad då hon fick en hel hink över sig med pulver tvål xD haha! Sonkran firas inte bara i Thailand, utan också i flera närliggande länder. Ordet betyder "början på ett nytt solår" Men de firar också vårat nyår med. Men den 13 april hänger kvar som en tradition. Haha ja där fick jag in lite historia med ;)  Efter vattenkriget så gick vi upp till hotellet där jag oväntat fick tårta! Thailänsk tårta som var mycket god. Fick även en 18-årg drink. Sedan var det Sonkran firande på hotellet med en enorm buffé av massa mat. Det var nog godaste vi åt där nere. Massa musik, dans, mat och dryck helt enkelt! Var helt slut sedan och somnade som vanligt som en stock!


14 april: Åkte minibuss igen, efter speedboat kom vi fram till Similian island. Snorkla skulle vi göra, jag hade ont i öronen men snorklade så gott jag kunde. Det var som att fiska i ett akvarium, nemo och doris såg jag massa gånger xD. Underbara öar där med. Helt fantastiskt. Vi åt lunch på en av öarna, fick en hel fisk med ögon och allt serverat, lite läskigt tyckte jag :P Sedan lite tältshopping på kvällen.


15 april: bara två dagar kvar...L Börjar få lite ångest, ville hinna med så mycket som möjligt. Vilket jag tyckte vi lyckades bra med. Denna dagen tänkte vi att vi skulle presse det sista ;) Vi gick ner till stranden jättefor jag och Therese, då självklart började det spöregna, vi fick sitta under tek i en av småkioskerna, sedan pallade vi inte mer och bestämmde oss för att gå en promenad och kolla runt lite, vi tog då på oss våra rosa och orangea regnskydd, som klistrade sig mot kroppen, vi såg ut som färgglada plastpåsar men tyskan som med satt vid kiosken skrattade gott och sa att vi såg ut som två gående kondomer, haha det kanske stämde. Jag i apelsin smak och Threrese jordgubb, vi skrattade ett tag och sedan gick vi. Efter någon timme gick vi tillbaka till stranden och vädret var underbart igen. Åkte till Patong igen, shoppade det sista, en bikini, och två armband till Emmy och Amanda, som de inte har sett än, hihi! Behöver jag ens skriva att vi åt middag? :D


16 april: Sista dagen, var på playan och njöt in i de sista, jag bara satt där på stranden och kom på hur underbart det är att vara utomlands, jag måste tillbaka till Thai, om inte så måste jag utomlands till sommaren, vart som helst bara det är strand och sol. Jag bara älskar det! Jag ska åka någonstans, bara jag lyckas skaffa sommarjobb, vilket inte går så bra just nu. Hahaha vadå sväva ut från ämnet? Tillbaka till sista dagen: Vi åkte en liten tripp till Big buddah, en enorm marmorklädd staty, skrev mitt namn på en marmorplatta som ska sättas upp, lite coolt. Sedan åkte vi till ett tempel med. Såg verkligen inte fram emot flygresan hem, ångest, ångest. Men sista kvällen spenderades med middag i en regnskogsresutrang. Spelade minigolf med, jag sö som vanligt. Blivande golfproffs? Hell no! XD


17 april: Flygresan hem var seeeeegg....hade ont i öronen så det kändes som de skulle sprängas, men det gjorde de inte. Mamma och Pappa mötte mig på flygplatsen, grattade mig och det kändes inte som jag hade fyllt år ens, haha men det var skönt att komma hem, men ändå inte. Jag ville ju inte till Sverige. Det var kul de första dagarna men sedan vet jag inte vad som hände, panikstress attack kom och tog mig. Jaja, väl hemma ville mamma och pappa att vi skulle dricka champange, så då gjorde vi det xD haha sedan somande jag efter världens underbaraste resa som en död stock!!


Det var allt, hoppas ni läste med nöje! Nu kommer bilderna:

   
   
   
   
   
   
  
  
  
  
  
  










Så! Puh, jag orkar helt enkelt inte skriva något om bilderna, men om ni läser
texten så fattar ni kanske vilken bild som tillhör vilken dag/händelse! ;)
Nu ska jag plugga inför nationella i eng imon. Puss <3


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken fantastisk resa du gjort!!

Datum:2009-04-28 Klockan:20:25:45
Postat av: Rebecca

jag måste bara säga att du är ofantligt vacker!

Datum:2009-04-28 Klockan:22:24:01
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Paulina

oh gud va mysigt, ja har varit på phi phi island och kamala beach ett antal gånger, underbart. ÄLSKAR Thailand, det är så häftigt att vara där.

Datum:2009-04-28 Klockan:22:28:24
URL: http://paulinasintressen.blogg.se/
Postat av: Yvonne

härligt! Jag älskar thailand!

Datum:2009-05-05 Klockan:11:16:49
URL: http://layvonne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback