Vårat dumma skönhetsideal!!

Varför är 65 % av flickor mellan 14-20 år missnöjda med sin kropp? Hur kan man ens tycka man är tjock? Nu låter det som om jag tycker jag är helt perfekt, men så är inte fallet, alla har väl sina brister. Men jag vill ändå på något sätt provocera lite med att skriva detta långa inlägget.
Jag kommer ihåg en gång, jag var i stan och shoppade och jag var inne i ett provrum ensam och provade en tröja. Jag hör att kanske 3 tjejer i provrummet bredvid, och det ända det gör är att klaga.

-         Kolla min tjock lår, speciellt om du sitter så här.

-         Men vadå? Kolla min tjocka mage, den väller ju ut i dessa jeans....osv..

Jag blev självklart lite nyfiken och stannade lite extra inne i mitt provrum för att lyssna. De lät nästan förbannade på varandra och den ena skulle bara klaga värre än de andra. Sedan hörde jag hur de gick och jag stack då ut mitt huvud och tittade på vilka det var, vem skulle inte ha gjort det? Och till min förvåning ser jag tre supersmala kanske 12 åringar!!! Med tuperat hår och 1 cm lager mascara. Jag blev helt mållös, i mina tankar hade jag mer förväntat mig 16-17 åringar som kanske var lite stora, inte tjocka men kraftiga. Det var helt sjukt.

Om man jämför skönhetsidealen och vårt samhälle som det såg ut för 20 års sedan så tror jag vi tjejer är mycket mer utseendefixerade nu, eller inte bara tror utan jag vet. Det kryllar ju av 13 åringar med smink på stan, jag visste knappt vad det var i den åldern. Jag har inget emot smink men det oändliga tjatet man hör jämt och ständigt om att man vill banta, gå ner i vikt eller att man är tjock. Jag tycker det är jätteirriterande, varför? Jag menar oftast är de ju det smala som säger detta. Kan man inte bara nöja sig, du kan ju själv inte hjälpa hur du är byggd, det ända du kan göra är ju att äta sunt. Jag menar det är klart att låren blir större om du pressar dem mot en stol eller att magen blir "korvig" när du sitter hukat över. Vårat lands dumma ideal är ju inte direkt sunda, jag anser att de visar på långt håll att desto smalare desto snyggare, jag säger bara bull shit! Visst kan en mullig person vara 100 gånger snyggare än ett benrangel. Sen så gillar jag verkligen att ganska många tidningar i modevärlden har förstått att folk inte bara vill se supersmala modeller i deras mode, som tillexempel Vecko Revyn, de har ju nu sökt modeller till sitt mode i alla storlekar och har även lovat att publicera dessa modeller med, så vi får väl se hur det går med det....Jag orkar helt enkelt inte höra på allas tjat! Var nöjd med den du är, INGEN SER UT SOM DU! Du är unik och snygg!!  Ingen kan väl tycka att detta är snyggt, men vill väll inte bli såhär.....eller? Enjoy



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback