Whitsundays segling

Hejsan, nu var det langesedan jag uppdaterade. Vi har inte haft tillgang till internet pa lange. Senaste dagarna har vi hunnit med massor. Efter 1770 bodde vi en natt i EMU-park. Dar bodde vi pa ett jattelyxigt hostel och lag bara pa stranden och chillade. Sedan akte vi vidare mot Airlie Beach. Vi akte nattbuss dit sa vi kom dit kl 7 och kl 8 skulle baten aka mot Whitsundays och stora barriarrevet. Vi akte med en adventurebat som hette Apollo, som jag varmt rekomenderar. Vi hade 2 natter och 3 dagar bokade pa baten. Forsta dagen fick vi gora vart livs forsta dykning med tuber. Det var jattelaskigt i borjan tycker jag att andas, men nar man val vant sig sa var det jattekul. Tyvarr var det lite molningt den dagen vi dok sa vi sag inte sa jattemycket mer an fiskar. Men jag tycker sjalva korallerna i sig sjalva ar jattecoola att se, sa mycket farger och former. Vi hade ett dyk gratis, som ingick i varat travelpass. Men jag skulle vilja testa att dyka igen sedan nar vi kommer upp till Cairns. Men vi snorklade ocksa mycket i olika rev och da fick vi se bade skoldpaddor och stingrockor. Pa varan bat var det c. 25 personer, varav tva svenska killar fran Skelleftea. Pa kvallarna spelade vi mest kort. Apollo som vi akte med tydligen varldens snabbaste segelbat for 50 ars sedan, lite coolt anda ;) Crewet var roliga och maten var verkligen hur god som helst, over forvantningarna. Efter seglingen stannade vi en natt extra i Airlie Beach. Dar bodde vi pa noomads, jattefrascht hostel verkligen. Sa pa kvallen blev det lite mer party, hur ska detta sluta? ;) Nu ar vi pa magnetic islands. en ganska trakig o om jag far saga det sjalv, allt ar ganska dott faktiskr. Har varit har i tva dagar och imorgon aker vi vidare till ett stalle som heter Mission Beach. Vadret har har varit molnigt och trakigt sa vi har egentligen inte gjort nagat speciellt. Hoppas pa battre vader i helgen. Men vi ska val egentligen inte klaga, har 34 grader i luften och 27 i vattnet. Nu har jag snart inget internet kvar, men i Carins ska jag antligen lamna in min kraschade dator pa service sa da blir det mer bloggande och mer bilder. Puss och kram!

1770 - castaway

Nu har vi just kommit hem efter en natt i annu en camping, namligen Castaway. Vi ar just nu i en stad som heter 1770 eller Agnes Water. I gar morse var vi forst pa ett snabbt mote och sedan var det dags att aka ut till en strand dar vi skulle campa. Vi fick flyga flygplan dit som knappt rymde oss tre + packning. Det var jatteballt och kul, piloten var asskon och vi fick nastan loopa. Efter cirka 10 min kom vi fram till stallet dar vi skulle spendera dagen och natten. Vi var totalt 9 stycken men stallet rymdes till c. 25 stycken sa det var lite trist att det inte var mer folk med, dessutom var de andra folket inte sa roliga... ingen guide eller nagan stannade kvar utan vi bara blev ditsatta och fick klara oss sjalva med mat och allting. Fanns val inte sa mycket att gora heller sa vi bara solade och chillade hela dagen. Sedan framot kvallen sa samlade alla ihop lite snackskal och sedan spelade vi poker med snackskalen som marker, riktigt kul. Precis innan middagen fick vi ocksa se tva delfiner hoppa omkring i vattnet, ganska langt bort tyvarr men battre an inget. Solen gick ner tidigt, men det var fortfarande valdigt varmt. Guiden sa pa varat mote att det fanns en cirka 1 meter lang odla som bodde i taltomradet som tydligen gillade att sova med manniskor. Han brukade krypa in under talten och sova dar for att fa varme. Vi ville helst inte sova med honom sa alla beslutade sig for att sova pa stranden istallet. Nagangang maste vi gora det tankte vi och tog ut alla luftmadrasser och sovlakan till stranden. Himlen var sjukt sjarnklar, har aldrig sett sa mycket stjarnor! Efter ett lang tag somnade man tillslut. Natten var jobbig, mycket mygg runtomkring och vid 3-4 tiden blev det jattekallt fast vi sov i leggings och tjocktrojor. Kroppskontakt fran Amanda hjalpte inte heller. Sedan pa morgonen nar solne gick upp fick man panik for att det var sa varmt, haha. Sa inatt ska det bli fruktansvart skont att sova i en sang. Sangarna har pa hostelet Cool Bananas ar dessutom sjukt skona, haha. Snacka om att man har annorlunda syn pa saker nu, att fa hemmalagad mat och rena lakan ar varldens lyxigaste numera tillskillnad fran nar man bodde hemma. Tror verkligen man kommer att ha utvecklas nar man kommer hem igen, se livet pa ett enklare sett och uppskatta smasaker som rena klader, mat och duschar. Nu ska jag snart sova, det ar tungt att campa 6 dagar pa en vecka. Puss pa er! Massa bilder finns pa facebook nu! Om ni inte har mig dar sa heter jag Kajsa Fritzne sa kan ni bara adda :) P

Fraiser Island

Kom precis hem fran tva natter pa Fraiser Island. Herregud vilken underbar o! Helt otroligt fin med alla sjoar, sanddynor och hav. Sa mycket fint, later som om jag ar 50 ar men det gar inte att beskriva hur fint det var. Vi akte med hostelets 4 vanar, sa vi var kanske ungefar 25 stycken och en guide. Vi hamnade i bil nummer ett tillsammans med guiden eftersom vi inte kunde kora. Amanda och Michan har inte med sina korkort och lilla jag har ju inte skaffat nagat an... Men vi bodde mitt pa stranden i talt i tva natter. Inga toaletter, inga duchar, ingenting i princip. Men det var en del av aventyret, och det var saaaa bra! Vi lagade mat tillsammans pa kvallarna och umgas med varandra. Vi var de anda svenskarna men det gjorde inget. Att campa sa mitt ute i ingenstans var sa kul, man kande verkligen att man var en akta backpackers ;). Men nu maste jag erkanna att det ar skont att nu ikvall kunna fa sova i en riktig sang och duscha, for imorgon reser vi vidare till 1770 dar vi ska campa pa ett stalle som heter Wyndham i en natt. Pa dagarna nar vi inte var vid stranden sa akte vi runt nastan hela fraiser och sag oss omkring. BEsokte massa olika platser med bade regnskog, sanddyner och olika sjoar. Sag massa djur, ackliga spindlar, dingos och skoldpaddor. Den finste platsen var nog Lake McKenzie, dar var sjon helt turkos. Nu hinner jag inte skriva mer for internet tiden ar snart slut. Finns sa mycket mer att beratta men det far duga for denna gangen! Hoppas ni mar bra i kylan, har svettas vi hjal ;) Tanker pa er! PUSS och skickar ett <3 till er pa alla hjartans dag!

Noosa

Hejsan igen! Nu sitter jag i Rainbow Beach. Har stannar vi bara en natt innan vi imorgon kl 6 aker vidare till Fraiser Island. Skont att bo i en riktig sang med riktigt badrum for en natt eftersom vi bott i ett bushcamp de senaste dagarna. Vi kom nyss fran Noosa vilket innebar att vi bodde i talt. Forsta natten fick vi det "lyxiga" rummet, da fick vi sova i hangmattor i ett rum. Sedan de tva sista natterna sov i i talt, som dessutom egentligen bara var gjord for tva personer. Bada dagarna paddlade vi kajak till tva olika strander. Forsta dagen paddlade vi jattelangt, pa tillbakavagen var det motstrom ocksa men vi kom tillslut hem. Jag, Michaela och en tysk kille som hette Sascha paddlade tillsammans medans Amanda fick paddla med tva andra tyskar som hette Finn och Gerhald. Man var tydligen tvungen att ha en stark person langst bak i kajaken namligen. Andra dagen var man inte sa varst motiverad att paddla men denna gangen behovde vi inte alls paddla lika langt. Man kande verkligen att man levde i bushen. Allt var valdigt simpelt, man rostade brod pa spisen, borstade tanderna i en trastam, gick pa toa med grodor och sov i talt. men det var roligt att gora nagonting som man inte brukar gora, fick tillbaka lite scoutkansla. Valdigt mysigt stalle och man kom nara varandra. Det andra negativa var val myggen, de var verkligen overallt och anfoll en fran alla hall och kanter. Michan har over 150 stycken och jag har kanske 50. Man var tillochmed tvungen att spraya rumpan med myggspray nar manb skulle ga pa toa pa morgonen.... Galet jobbigt pa natten och imorgon aker vi vidare till ytterliggare ett myggstalle. Men vi har myggspray sa hoppas den hjalper lite atminstonde. Mina myggbett ser ut som stora bolder pa ryggen, jattefint verkligen ;). Nu hinner jag inte skriva sa mycket mer. Men far beratta mer nasta gang jag har internet. Finns tydligen inte ens duschar pa Fraiser sa internet ar nog inte att tala om :). Hoppas ni mar bra hemma! Puss pa er!

Surfers Paradise

Hallaaa. Ungefar 5 min efter att jag skrev sist sa kraschade min dator, 2 manader gammal. Sa jag far forsoka lamna in den sen nar vi ar i Cains sen. Javligt segt! Sa nu for ni har overseende over att jag inte kommer blogga sa ofta. Men nu ar vi iallafall i Surfers Paradise. Vi visste ingenting om det stallet innan sa vi hade inga forvantningar men herregud vad jag alskar det har! Hela staden ser ut som Miami med massa skyhoga skyskrapor. Och stranden ar underbar, kritvit sand och den ligger precis vid stan sa det ar jattecoolt. Men jag tror att vadret gor en del ocksa, vi har haft stralande sol, 30 grader och 26 grader i vattnet, klagar inte. Lite mer an er hemma va? ;) Tanker pa er i kylan!!

Imorgon har vi kopt biljetter till en nojespark med vattenpalats som heter Dreamworld/White water world. Sa imorgon ska vi vara barn for en dag, ska bli riktigt kul. Har i Surfers traffade vi aven Julia, Victoria och Camilla hemifran, traffade dem i receptionen, helt sjukt vad varlden ar liten. Nu ska jag soka efter olika utbildningar, jattekul att tanka pa sant nu liksom. Ha det sa bra sa skriver jag snart igen! Den 7 februari aker vi vidare till Brisbane och sedan ska vi pa bushcamp i Noosa.  Eftersom min dator ar sonder sa har jag heller inga bilder, snodde en fran Michan bara. Puss pa er! Skickar lite varme! :)