Julafton på Australiensiskt vis

GOD JUL på er! Nu är det kvällen den 25 december här. Vi har haft en rolig, annorlunda men ganska vanlig jul. Med vanlig menar jag att det verkligen inte kändes som julafton för fem öre, jag har 0 % julkänsla. Här i Australien firar man ju jul den 25. Så idag har vi nog inte ens sett en enda australiensare, tror alla är med sina familjer, precis som i Sverige. Igår på våran julafton så var vi först inne i Bondi Junction, där finns det stor shoppinggalleria. Vi var tvungna att köpa lite presenter, mat osv. inför kvällen. Sedan hann vi med stranden i tre timmar. Planerna inför kvällen var barbequeparty med Theresas australiensiska vänner. Vi var klara strax efter 8, efter stress med att baka kladdkaka, slå in julklappar och fixa i ordning oss, längesedan vi var så stressade, typiskt oss, tidsoptimister. Linnéa fick tyvärr feber på kvällen så hon kunde inte vara med. Vi tog en taxi dit och när i kom fram så hade de dukat upp massa små bord runt om i ett garage. De två som bodde där jobbade med att köpa och sälja gamla bilar från 60-70 talet, riktigt coola bilar. En julgran fanns det också såklart och innan hade vi bestämt att alla skulle köpa med sig varsin liten julklapp till julklappsleken senare under kvällen.  Vi hade eget kött med oss men annars så fanns allting annat. Verkligen supergod mat, lite australiensisk julmat och lite tysk julmat eftersom värdparet kommer från Tyskland. Allt var jättetrevligt även om det inte alls kändes som en svensk jul hemma någonstans. Längtar verkligen till nästa jul hemma i Sverige.  Jag saknade verkligen mysighetsskänslan, men jag tror det är svårt att få den utan familj och släkt. Sedan var det även dags för julklappsleken och efterrätt. Jag fick två musikpennor med tomtar på, haha. När klockan sedan började närma sig midnatt bestämde vi oss för att dra ut. Vi trodde det skulle vara mycket liv på stan med tydligen så går man inte ut dagen före julafton här så vi hamnade väl på en helt okej club nära Darling Harbour. Jag fick migrän, typiskt nog så var tvungen att ta en taxi hem redan kl 1. Typiskt när det var julafton och allt, men men finns inte så mycket mer än att sova för mig i de lägena, besviken på mig själv, men imorse vaknade jag på topp igen.

 

Idag har vi legat på stranden hela dagen, Caroline från Skövde som vi träffade förra veckan var också med. Hon och jag blev intervjuade av någon slags tvgubbe av något slag så om ni ser mig i någon lokalkanal, eller likande så bli inte förvånade hihi ;) Idag var det en festival som heter Sunburnt vid Bondi Beach, men den var inte på stranden. Biljetterna var svindyra och festivalen började redan kl 12, men vi var nöjda att vi sparade de pengarna eftersom vi hörde stor del av musiken från stranden. Dessutom kändes det som alla i hela världen bestämde sig för att åka till stranden just idag, har nog aldrig sett så mycket folk på ett och samma ställe i hela mitt liv. Nu ligger jag här i sängen och kollar på någon julfilm som går på tv, imorgon ska det tydligen regna, så vi får väl se vad vi hittar på! Puss och Kram, längtar efter er!

 

Är något fel med internet nu igen, så jag kan inte ladda ner bilder til bloggen. Får göra det när vi flyttar till hostel, då brukar internet bli bättre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback