Grattis Barbie ;)

Tjolahopp, jag är glad nu. Trots att jag har ont i huvudet och är trött så är jag ändå glad på något sätt. Vet inte riktigt varför men det kan bero på att jag kände mig duktig när mammi förhörde mig på min internationella ekonomi jag har på onsdag. Denna vecka är fullproppad med prov och läxor så detta blir nog det enda inlägget tyvärr, nästa vecka är i princip hel tom, då blir det mer bloggande. Kanske jag kan få tillbaka min kamera så det blir lite mer bilder till dess! :D Jag måste faktiskt plugga lite igen, denna gång lite naturkunskap. Hittade en rolig grej på aftonbladet idag. Barbie fyller 150 år!!!  Grattis, haha xD

Hittade lite rolig fakta:

1.     Hon har fyra systrar, Skipper tonåren, Stacie som är 7-11, Shelly som är 3-5 och Krissy som är nyfödd.

2.     Ken: Hennes expojkvän, han är blond men även mörkhårig.

3.     Blain: Barbies nya pojkvän som kom in i hennes liv 2002, då dumpades Ken.

4.     Teorier säger att om Barbie hade varit verklig hade hon varit 180 cm lång och vägt 39 kilo!


Tänk att en docka kan ha en sådan historia, helt sjukt! Jag tycker själv inte att Barbies mått är bra som förebild för unga tjejer/flickor. Det är ju inte normalt. Nu i tvåan skrev jag därför en argumenterande uppsats om just vårt utseendefixerade samhälle, på eng. Fick vg i slutändan, här är ett några utdrag från den:


" How would we look if we were built the same way as a Barbie-doll? No one is able to have those measures, like these dolls. They have very unreasonable measurement proportions to our own body structure. They are also almost impossible to strive for, and did you know that, if you should look like a good healthy woman adult based on today's ideal, you should have a body type like a normal 8- year-old girl?"


"We need to find a better ideal for our modern age. We can change this. Our world can for example let models be healthier, and not let people (mostly women) who are too skinny, be models for our advertising. 

    We have to change the world and struggle for better ideal for everybody. We do not need Barbie's with make up for our children, we have to be less worried about our appearance and more natural."


"The first thing that crossed my mind was that we have to find a better ideal, because I think that the ideals in our society are too strict. It always shows how you should look like. We have to care less about how we look, all this commotion about beauty is very excessive"


"We have to stop to care about and be influenced by the commercials. We have to change these ideals, because this aspiration for thinness contributes to too much disease. Almost all the publicity in magazines and videos on television show a false image of a human, and everybody does not know that. Almost every single piece in a, for example clothes commercial, is reduced or at least fixed in some way."


 "Finally we also have to reduce the number of suicides, and we can do that by making today's ideal better. If we do not do anything about this, the numbers of suicides are going to rise, and we will be even more fixated than we already are if we do not stop thinking that way. The size zero model's ideal has to be killed!"


Nej, det blev långt juh :D Nu ska jag fixa mig och sedan fixa den sista inför morgondagen, frågan är vad jag ska ha på mig, svårt! Ha det bra så länge, vilka ni nu är :D Kommentera vettja! Pussar Enjoy


Kommentarer
Postat av: Petra

Kajsa! Det engelskainlägget var ju jättebra:) (y) haha men jag fattar inte hur jag kommer klara mig i tvåan om det där "bara" var vg! Puss på daj(L)

Datum:2009-02-16 Klockan:23:18:20
URL: http://petrasblogg-petra.blogspot.com
Postat av: Tove

Hej! Grymt bra text. Jag håller på mycket med musik och för en månad sen vann jag och mitt band en "melodifestival". Vinnarpriset blev att spela in in vinnarbidraget tillsammans med ett skivbolag. Vår låt hette Dolls och handlar just om sjuka skönhetsideal. Grymt skönt att se att någon annan håller med mig! Ha det fint :) / Tove

Datum:2009-05-14 Klockan:18:32:00
URL: http://miniblum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback