Glaciärer och annat kul

Tjoohoo, jag lever. Orkar bara inte blogga så mycket, eller känner att jag aldrig har riktig tid. Men idag har vi inga planer mer än att sova tidigt så nu har jag tid att berätta vad som händer här på västkusten på sydön i Nya Zeeland.

I fredags så sov vi en natt i Westport. Där stannade vi bara över natten så det var väl inte så mycket speciellt att göra där. Men vi fick bo i ett 10-mans rum med bara tjejer så vi lagade tacos tillsammans och hade det mysigt. Fick ett rum med eget kök, badrum, matbord, soffa och till och med öppenspis så det kändes lyxigt. Sedan i lördags på åkte vi också buss länge till ett ställe som hette lake Manupa. Där var det helt öde och det var familjen som ägde själva hotellet. Så vi fick boende  med middag inkluderat. Sedan på kvällen så hade våran buss hippiefest. Så innan var vi och köpte lite svart bodypaint och lite blommor m.m. Jag fick låna en mönstrad tunika från en tysk tjej på vårat rum. Kvällen var rolig, alla var tillsammans och hade kul.

Sedan åkte vi mot Franz Josef. Kom fram rätt sent så kvällen avslutades med hot pool, internet och filmkväll. Sedan igår så hade vi bokat att göra en full-day guide tour på glaciären Franz Josef. Gick upp redan 6:30, när hade vi sovmorgon senast? Vi fick massa kläder, riktiga skor med tillhörande dubbar, vantar, mössa, regnjacka. Kändes verkligen konstigt att behöva ta med sig så mycket kläder när det var 25 grader utomhus. Först gick vi igenom en regnskog och bakom regnskogen fick vi se den enorma glaciären. Det var så konstigt, att två så stora kontraster till miljöer kan ligga så nära varandra. Tydligen sa guiden att det bara fanns tre sådana sorters glaciärer kvar i hela världen. Två i Nya Zeeland och en i Argentina. Hela dagen bestod väl mest av vandring upp och ner på isen men det var sjukt kul och verkligen värt att se och kläderna behövdes definitivt då det var ganska kallt på isen. Allt var så coot, att gå runt i shorts i strålande sol med is under fötterna. Snacka om once in a life time experience. Glaciären flyttade och smälte hela tiden å ibland hörde vi duns på grund av att glaciären smälte. Vi var i grupp 2/5 och det betydde att vi fick gå näst snabbast. Guiden gick hela tiden längst fram och gjorde vägar för oss med en lags ishacka så vi kunde gå. Eftersom glaciären flyttade på sig så pass ofta så var man hela tiden tvungen att ”hugga” nya trappsteg och vägar. På ett ställe så hade vägen man brukade gå smält och blivit så liten så vi fick ta en annan väg. Då var vi tvungna att krypa in i en istunnel som var pytteliten, men fick åla fram och putta ryggsäcken framför sig. Fick lite lätt klaustrofobi men alla klarade det.  Och eftersom vi hade shorts så fick man ett och annat skrapsår. När vi väl nådde toppen dit man fick gå så var det bara dags att vandra hela vägen tillbaka……då var man sjukt trött. Väl hemma igen på hostelet så gick vi direkt till hot pools, som ingick i priset.  Fanns tre olika pooler med olika temperaturer. En helt klart perfekt avslutning. Sista kvällen spenderades lite i baren men var hemma rätt tidigt, inte speciell rolig bar.

Nu är vi framme i Wanaka. Är verkligen en jättefin stad jättenära en stor sjö. Bakom sjöns utsikt kan man skymta bergstoppar med snö. Idag var det 30 grader när vi kom hit, runt 18 på kvällen så vi gick till stranden en stund. Känns verkligen overkligt ännu en gång att man kan ligga på stranden och sola samtidigt som man kan se snötoppar  i bakgrunden.  Hade gärna stannat här lite till men imorgon åker vi vidare till Queenstown i två dagar sedan åker vi till Christchurch där flyget går vidare tillbaka till kära Australien och Sydney.  Hoppas ni mår bra, hörde att ni fått snö. Gör en snöängel för mig ;) Puss och Kram!

Och förlåt men jag orkar inte ladda upp bilder, ala finns på facebook!