Maori Village

Nu sitter jag här i köket på säkert tionde hostelet vi bor på. Man hinner ju inte tröttna i alla fall ;).  Just nu är vi i en stad som heter Rotorua. En liten stad men rätt så mysig. Här ska vi bo i 3 nätter, alltså två till. Bor på ett hostel som heter Base. Nog det ofräschaste av alla vi bott på hittills men det får väl duga. Swimmingpool har de iaf ;) haha.

 

Igår kom v hit runt 2 tiden på dagen, sedan utforskade vi staden och gick mest runt. Kl 19 var det samling utanför bussen då alla åkte till ett ställe som hette Maori village. När vi kom fram blev vi instruerade att viskulle få se den nya zeeländska ursprungsbefolkningen levnadsstil. Först var det en välkommscermoni där vi var tvungna att stå helt stilla, inte skratta eller le. De bjöd oss på massa olika ljud och danser. Vi tyckte de såg lite läskiga ut ibland när de skulle vara arga. Haha. Sedan fick alla gå in i själva byn där de levde innan. Där fick vi även lära oss massa olika lekar som de lekte på den tiden. Sedan för att få ta kort med dessa människor som var målade i hela ansiktet och hade gamla kläder så var man tvungen att genomföra alla lekarna, vilket var ganska smart. Sedan avslutades kvällen med världens största, lite överdrivet kanske, buffé. Massa fisk, musslor, kyckling, kött, såser, potatis, m.m. Även efterätten bestod av buffé av Pavlovatårta, fruktsallad, vaniljsås, och någon slags kaka. Var längesedan vi var så mätta när vi somnade.

 

Amanda och Michaela är just nu i Hobbiton. Det är sär dear av sagan om ringen filmerna spelades in. Där hobbittarna bor. Biljetterna dit kostade 100 dollar så det var ganska dyrt.  Jag måste erkänna att jag bara sett delar av sagan om ringen filmerna och det var flera års sedan och jag är inte alls insatt i hur berättelsen är. Men jag beslutade mig för att köpa mig en biljett jag också. MEN under går kvällen och imorse mådde jag jättedåligt.  Kändes verkligen som om jag hade feber. Jag gick ner till receptionen och frågade om jag kunde avboka mig från touren. Det kunde jag men jag fick bara tillbaka halva biljettkostnaden i så fall. Men jag kände att det är bättre att bli frisk än att åka till ett ställe där jag varken mår bra eller tycker är intressant så jag bestämde mig för att stanna hemma. Bortkastade pengar kanske, men ibland gör man saker utan att tänka. Visst vore det coolt att ha sett Hobbiton, men ärlig talat vet jag ju faktiskt inte vad det är riktigt, så bryr mig inte så jättemycket. Tycker mer att det är tråkigt att vara ensam just nu.

 

Nu kom de precis hem, så nu ska vi till stan. Hittade en affär igår som hade 50% på alla pandora smycken, då kan man ju inte låta bli att köpa en berlock till sitt armband, eller två ;)

Kia Ora, som betyder både hej, hejdå, hur mår du, på Maoriska (?).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback