Singapore

Sitter nu på flygplatsen i Lombock. Det blev inte riktigt som vi tänkt oss kan man säga. Först blev ju tillsagda på Gilli att båtarna tillbaka till Bali inte gick på grund av stormen på torsdags morgon. Sedan hade vi för en gångs skull tur så båten gick. Men den gick bara till Lombock på grund av vågorna. Därifrån skulle  vi ta en slow boat som tog 6 timmar vidare till Bali igen. Kanon tänkte vi, då kommer vi alla fall till Bali och hinner med flyget till Singapore. När vi kom fram till Lombock så fick vi dock beskedet att färjan som skulle ta ss från Lombock vidare till Bali trots allt inte gick. Vågorna var tydligen 10 meter höga. FUCK tänkte vi då. Som tur var så träffade vi ett par som visste att man kunde flyga från flygplatsen i Lombock till Bali för under 500 kronor. SCORE! Vi delade en taxi två timmar till flygplatsen, sprang som idioter till biljettlluckan för att försöka köpa biljetter. Eftersom inga båtar eller färjor går från Gilli eller Lombock så var det väldigt mycket folk på flygplatsen som var pytteliten. Jag tänkte att det var kört. Vi sprang från biljettlucka till nästa fram och tillbaka och vart vi en sprang så var det fullt plan. MEN då kom dagens tur. Det fanns två platser kvar på ett plan till Bali kl 17. Och med Amanda först i kön och med stor tur (för en gångs skull) lyckades vi haffa de biljetterna! Wooohooo! Så nu sitter vi här och väntar i 3 timmar på vårat flyg. Nu ska vi sova två nätter i Kuta innan vi tar flyget vidare till Singapore. Ikväll måste vi fira våran extrema tur med en utgång tänkte vi, och för att vi inte varit ute på 2 veckor. För en gångs skull känner ja att vi har lite tur, vädret här just nu är dessutom strålande sol (dock har vi varit instängda på en flygplats hela dagen)! Det går mot en ljusare framtid, haha. Dessutom när jag kopplade in min ipod i datorn igår så kom helt plötsligt alla låtarna tillbaka igen, dubbelscore! Så nu får ni hålla alla tummar för att turen följer med oss ända till Malaysia. Eller varför inte resten av resan tack.

UPDATE: Är nu i Singapore! Herregud vilken stor stad. Vi är verkligen inte vana vid storstadslivet men det är kul med lite liv på gatorna för en gångs skull. Planet landade runt 17 på eftermiddagen. Vi bor på ett hostel, 20 dollar natten. Det är det man få betala här för dormroom, inte priser som resten av Asienprecis men det får duga. Stannar här i 3 nätter. Direkt när vi kom hit så gick vi ut på stan. Tänkte, nu ska det shoppas lite. Och vad hittar vi då? Jooo både Forever21 och HM! LYCKA! Forever21 blev dock en stor besvikelse då vi inte hittade något fint alls. Hm köpte vi lite saker. Två bikinis rikare blev jag. Tråkigt att köpa det på hm men jag har verkligen inte hittat bra bikini någon annanstans så jag fick nöja mig med det. Imorgon har vi inte direkt några planer, ska se vad stan har att erbjuda. Mycket gående blir det nog iaf.

Andra dagen i Singapore: Idag hade vi bestämt os att slippa shoppingen och se på alla sevärdheter som man borde kolla in i denna storstad. Vi hann med allt.  Först hann med att dricka den världsberömda drinken Singapore Sling på Rafffles hotell. Det fick bli dagens inköp då drinken kostade 26 dollar! Sjukt, inga backpackers poäng där inte. Men kändes som ett måste. Sedan på kvällen åkte vi vidare till hamnen. Där ifrån såg vi det berömda lejonet Merlion, även skypark, som är tre skyskrapor med en båt på taket och operahuset. Vi kom till hamnen på kvällen då det hade hunnit att bli mörkt så allt var jättefräckt.

Innan idag när vi var på väg til Raffles hotell hände en rolig sak. Det kom fram en kille från Toni&Guy och frågade om vi hade lust att sitta modeller på han skola. Han utbildade sig till frisör på Tony&guy academy i Singapore. Om vi tackade jag skulle vi få tvättnng, föning och klippning av studenter som skulle göra ett slags prov på oss. Det bästa var att det var helt gratis. Jag ville inte klippa mig med Amanda gjorde det. Så 1,5 timmar senare, med fräscht doftande hår och lite nackmasssage så var vi nöjda. Kul med lite spontant lyx!

Imorgon åker vi vidare till ännu en storsstad nämligen Kuala Lumpur. Stannar troligtvis där i två nätter, sedan vidare till Lankawi i 5 dagar.  Oj n orkar ni nog inte läsa mer.... Hörs snart igen! PUSS